Bħalissa ma tantx hi popolari fuq livell Ewropej minħabba l-arranġamenti li saru minn wara l- kwinti biex Alessandro Chiocchetti jiġi magħżul Segretarju Ġenerali tal-Parlament tal-UE bl-akbar poteri u dħul finanzjarju. Għall-Ewropej din dehret bħala xi ħaġa stramba, biss għalina l-Maltin ma tantx kienet stramba kif aġixxiet. Ir-raġuni hi li aħna nafu kif jaħdmu n-Nazzjonalisti. Ma tantx irridu mmorru lura ħafna għaliex nafu xi ġralu Delia. Delia tista’ tgħid kien l-uniku mexxej mill-aħħar gwerra li ntgħażel b’mod demokratiku għaliex ma kien hemm xejn minn wara l-kwinti biex hu jieħu t-tmexxija tal-PN. Peress li ma kienx magħżul minn wara l-kwinti, malajr tajruh.
Dwar dawn l-affarijiet il-Parlament Ewropew ma jitkellimx fuqhom għaliex ma jissorveljawhx. Ara fuq il-PL mhux lenti jużaw iżda mikroskopju biex ikunu jistgħu jikkritikawh, iħamġuh u jkażbru lil Malta!
L-immigranti
Von der Leyen qaltilna li l-Ewropa ser tibda tistma lill-immigranti li jersqu l-Ewropa bħal ma stmat lill-immigranti mill-Ukrajna. Biss lanqas għaddiet ġurnata li ma daħalx dubju serju peress li l-partiti tal-lemin fl-Iżvezja, li fi tliet xhur oħra jkollha l-Presidenza tal-EU, għadhom kemm rebħu l-elezzjoni li saret riċentament. Inkun ċar, lanqas li kieku ma ġarax hekk, xorta kien ikolli dubju serju. Dan għaliex din li ser nibdew nistmaw lill-immigranti tajjeb ilna snin nisimgħuha u xorta ma sar xejn. Lanqas biss joħolmu li jagħtuhom kenn għaliex ċerti pajjiżi, mingħajr l-ebda kritika mill-KE, sa ħitan tal-barbed wire tellgħu.
Dan minħabba r-razziżmu li hawn fl-Ewropa inkluż Malta. Ir-razziżmu hu problema li dejjem qed tikber anki f’Malta. Biss xorta ma jsir xejn. Tajjeb li nfakkru li r-razziżmu hu prinċipju tal-partiti tal-Lemin speċjalment dawk li għandhom tendenzi faxxisti. Infakkru wkoll li l-partiti soċjalisti, wieħed mill-prinċipji li suppost tagħhom hu l-ugwaljanza. Issib li dawn il-partiti soċjalisti jużaw dan il-prinċipju f’ħafna oqsma minbarra fl-immigrazzjoni li ġejja mill-Afrika u l-Lvant Nofsani. Ifisser li anki ħafna partiti soċjalisti saru wkoll razzisti! L-istess dwar il-prinċipju tal-paċi – illum ħafna insewh għaliex aktar jintgħoġob il-prinċipju tad-dominanza minkejja li biex tinkiseb id-dominanza qed jeqred ħafna ħajjiet u jbatu ħafna oħrajn.
Trasport Pubbliku
Din is-sena ser ikollna pass mhux ħażin ‘il quddiem meta t-trasport pubbliku jiġi b’xejn. Irridu niftakru li t-traffiku hu wieħed mill-problemi kbar. Jekk nieħdu l-ambjent, it-traffiku hu wieħed mill-akbar sorsi li jaħli enerġija minħabba l-użu tal-fuel u wieħed mis-sorsi kbar li jħammeġ l-ambjent. Dan barra l-fatt li l-ħmieġ fl-ambjent mhux biss iħarbat it-temp, imma jagħmel ħsara lill-bini tagħna u jagħmel ħsara wkoll lil saħħitna. L-Agenzija Ewropea tal-Ambjent (EEA) tikkalkula li madwar 400,000 ruħ kull sena jmutu qabel iż-żmien minħabba d-dħaħen tal-karozzi.
Ser jirnexxi jew le, nikkontrollaw il-ħsara? Il-gvern min-naħa tiegħu għamel pass kbir ‘il quddiem għaliex qed joffri is-servizz tat-trasport pubbliku b’xejn. Ma jfissirx li sar kollox imma hu pass kbir.
Biss l-akbar fattur biex dan il-pass jirnexxi jiddependi fuqna. Il-problema kbira hi li aħna ċ-ċittadini, minkejja li nafu bil-ħsara li t-traffiku joħloq, xorta għadna ‘l bogħod biex innaqqsu l-ħsara kbira. Dan għaliex il-maġġoranza tal-Maltin xorta għadhom jużaw il-karozza tagħhom biex imorru kullimkien. Dan faċli tarah meta tħares fit-toroq għaliex kważi l-ġurnata kollha dawn ikunu mimlija karozzi.
Hemm diversi raġunijiet għal dan. Personalment naħseb li fattur kbir minnhom hu li ħafna mill-Maltin jorbtu l-istatus soċjali tagħhom mal-karozza li jużaw. Dan narah miż-żgħażagħ tagħna, illi minkejja li l-gvern diġa’ ipprovdielhom servizz tat-trasport pubbliku b’xejn, ikunu ħerqana biex ikollhom il-karozza tagħhom biex iżommu l-istatus tagħhom ma’ sħabhom. Mhux faċli li nibdlu din il-kultura imma mhux impossibli. Lanqas jilħqu jagħlqu 18 sena li jippruvaw jixtru karozza barra li hemm ħafna minnhom li ma jridux jirkbu tal-linja bl-ebda mod.
Niftakar fil-qawl li l-eżempju jkaxkar. U dan nemmen fih. Jekk dawk li għandhom ċertu status għoli fil-komunita’ tagħna jibdew jużaw mezzi oħra, inkluż it-trasport pubbliku, minflok l-karozza tagħhom, nemmen li nkunu nistgħu noħorġu minnha din il-problema.
Problema oħra hi minħabba l-ħinijiet tat-trasport pubbliku. Ftit ta’ snin ilu bħala Għaqda tal-Konsumaturi konna għamilna riċerka kif in-nies jaraw it-trasport pubbliku. Fattur li ffukajna fuqu kienu n-nies li ma jużawx it-trasport pubbliku biex naraw il-perspettiva tagħhom peress li dawn huma n-nies li rridu nċaqalqu. L-akbar fattur li kien ħareġ kien li ma tistax tiddependi fuq it-trasport pubbliku speċjalment minħabba li għalihom hu impossibbli li tikkalkula fi x’ħin ser tasal il-post fejn trid tmur.
Dan il-fattur ma kienx biss importanti għal dawk li ma jużawx it-trasport pubbliku imma anki għal dawk li jużawh.
Din hi problema li ġejja minn żewġ naħat. Waħda minnhom hi l-kumpanija. Dan tarah meta tirkeb mill-Belt. Jekk il-karozza tal-linja għandha titlaq fil-ħamsa, ma tasalx fuq l-istage qabel il-ħamsa. Sakemm tgħabbi lin-nies u titlaq mhux l-ewwel darba bejn 5 u 10 minuti. Dan ifisser li l-iskeda tal-ħinijiet fir-realta’ ma teżistix.
Dan barra ‘l fatt li meta karozza tkun ġejja minn vjaġġ tista’ ssib it-traffiku. Iż-żgħar ma tantx jistgħu jqabblu imma l-kbar jiftakru li meta kellna s-sistema l-antika ta’ qabel l-Arriva, jekk kellha kollox ħażin, il-karozzi kienu jitilqu fil-ħin. Dan kien għaliex il-Belt kien ikun hemm despatcher li meta jara karozza li kellha titlaq f’ħin u għadha ma waslitx, kien iqabbad karozza oħra – xi ħaġa li ma’ teżistix illum.
Biss hemm fattur ieħor importanti. Il-fatt hu li t-Transport Malta meta tirregola t-traffiku ma tagħtix importanza lit-trasport pubbliku. Ma tantx trid tmur il-bogħod biex dan tarah. Tarah il-Belt stess, meta karozza tkun ser iddur mal-Monument tal-Gwerra biex jaqbad it-triq għal barra l-Belt. Huma l-karozzi privati li qed jingħataw prominenza u mhux l-ewwel darba f’ċerti ħinijiet tara l-karozzi tal-linja wara xulxin jistennew biex joħorġu.
Li kieku Transport Malta tagħti prominenza lit-trasport pubbliku fit-toroq tagħna jkun hemm żewġ effetti. Effett minnhom ikun li t-trasport pubbliku jkun jista’ jasal aktar fil-ħin. Meta jsir dan, persuna tkun tista’ tikkalkula fi x’ħin tasal fejn trid tmur. Dan hu importanti għall-passiġġier speċjalment meta jkun sejjer ix-xogħol.
Effett ieħor ikun li min juża l-karozza privata jibda jinnota li jkun jaqbillu li juża t-trasport pubbliku milli juża l-karozza tiegħu għax barra l-problema tal-parking ser isib li ser jasal aktar tard. Dan il-pass irid isir bil-mod imma jrid isir. Jekk ma jsirx it-toroq tagħna ser jibqgħu mimlija traffiku u l-ħsara hemm ser tibqa’.
It-trasport pubbliku hu biss fattur wieħed li jista’ jgħin biex l-ambjent jitjieb. Biss hu l-fattur importanti għalkemm aktar diffiċli għaliex il-kultura tagħna ma tantx hi favur ħafna l-mezzi ta’ trasport pubbliku ġodda effiċjenti li llum jeżisti.